Gastronomisk helg – kött jag blött

När någon av våra söner kommer på besök, så har vi en god ursäkt att laga till riktigt god mat. Denna helgen var inget undantag. Men möjligen rekord i kulinariska utsvävningar.
Det började redan på fredagen med att Christian fick smaka en alldeles utmärkt ugnsbakad lax, serverad med gulbeta och små, fina, kokta potatisar av sorten Solist (från vår gårdsbutik, förstås). En vit Bourgogne -99, från Cote du Nuit, smakade bra till!  Till dessert hade Malou gjort äppelkaka med frukt från vår egen trädgård. Glass och en liten flaska sött vin från Ungern ackompanjerade.

Lördagens lunch bestod av kantarellsoppa med confiterad kyckling. Det var ett recept som Niklas Ekstedt hade i ett av sina fina program från Kullaberg. ”Niklas Mat”
är ett oerhört trevligt och sevärt program: Hemsida. Recepten finner ni här: Kantarellsoppa och confiterad kyckling. Jag gjorde en liten variant på soppan och använde både trattkantareller och vanliga. Om det blev gott? Gissa! Se bilden…
Vi drack en Riesling från Alsace till…

God soppa

Efter några långpromenader i det vackra höstvädret, så kunde vi orka äta middag igen.
Till förrätt serverade vi en räkcocktail med granatäpple, salladslök och lite het chile.
Det perfekta vinet till detta var förstås en Gewürztraminer från Alsace. Receptet hittar ni här.

En het och god räkcocktail

Sedan blev det en blev en ugnstekt fläskfilé med rödvinssky och en god italiensk potatiskaka som vi hade sparat sedan en tidigare måltid. Några kantareller hade också blivit över från lunchen. Det var så gott, så vi glömde att fotografera 😉 Vi delade på en
magnum Villa Puccini 2005 från Toscana.

Malou och jag skaffar oss lätt nya vanor och traditioner. En är att på söndagar äta lite extra gott, gärna italiensk bruschetta, som ju kan varieras på många sätt. Vitlök, olivolja,
basilika och ett gott bröd är det viktigaste. Sedan kan man använda salami eller t ex Serrano-skinka som man vill. Lite oliver brukar också förgylla denna rätt.

Helgens ”Kött jag blött” är en höjdare, nämligen oxkind från Brunnby Boställe, vår fina gårdsbutik. Köttet som skall långkoka i 3-4 timmar, har först legat i rödvinsmarinad i nästan tre dygn (!) Det gick åt en hel liter vin :-). Köttet serveras med tryffelpotatispuré.

Våga långkok, det blir kanongott! Receptet här.

Det är alltid roligt med gäster som uppskattar god mat. Christian som är vår äldsta son har ärvt vår förtjusning för finare matlagning och uttryckte sin förtjusning.

Kul med nöjda gäster!

 

 

 

 

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Mat och Dryck. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gastronomisk helg – kött jag blött

  1. Johan skriver:

    Härligt att se ”Kött jag”-rörelsen vid god vigör. Den senaste aktivisten är min kompis Peter Igelhammar i Halmstad som börjat dokumentera sina grillmåltider under rubriken ”Kött jag glött”.

    Oxkind låter svårt gott, det får jag prova vid tillfälle. Det bör jag kunna lägga vantarna på hos Sales på Briggen.

  2. Erika skriver:

    Hej!
    Jag hittade precis din blogg 🙂 Receptet på oxkind måste testas någon gång det låter supergott! Emma ska bjuda hela familjen på oxkind (rödvinsbräserad skulle jag tro) imorgon tillsammans med sparrispotatispuré. Mums! :p

    • C-M Hedin skriver:

      Hej Erika,
      Roligt att höra från dig! Jättetrevlig blogg ni har själva. Kul att läsa om både djur och recept. Skall själv bli lite mer aktiv på min blogg, det är bara tiden som saknas…. /C-M 🙂

Kommentera

