Serbien – Europas nya turistmål

Nyss hemkommen på en studieresa i Serbien, där jag ledde en delegation av svenska journalister. Jag arbetade på uppdrag av National Tourism Organisation of Serbia och hade med mig 7 personer. En del skrev resereportage, andra jobbade med webben, radio eller video.

Belgrad, liksom övriga Serbien, blev en angenäm överraskning. Vi fick uppleva oerhört mycket intressant historia, kultur och ett intensivt nöjesliv. Det verkar som om Belgrad aldrig sover! Vill man äta och dricka gott, så rekommenderas också detta resmål. Tilläggas kan att prisnivån fortfarande är mycket låg. Ett lokalt öl, på ett fint café, gick inte på mer än ca 14 kronor.

På vår resa besökte vi bl a romerska lämningar, medeltida kloster, en biodling (!) och flera vingårdar. Förutom Belgrad, besökte vi även Novi Sad och andra mindre städer.

En höjdpunkt på resan var besöket på det kungliga palatset i Belgrad. Där fick vi träffa och prata med Kronprins Alexander II och hans fru Kronprinsessan Katherine. De kom tillbaka till Serbien 2001, efter att kommuniststyret hade fallit. Alexander född och uppväxt i London var en charmerande person, som liksom sin fru gör ett imponerande välgörenhetsarbete genom olika fonder och stiftelser. För många i Serbien står kungahuset som en samlande symbol och man vill därför gärna se en konstitutionell monarki åter i landet. Läs mer här >>>

Kommer tillbaka med en mer utförlig reserapport, men här är i alla fall lite bilder från mötet med Kronprinsparet:

Till slut: Belgrad upplever en fantastisk uppgång i turismen just nu.

Första kvartalet 2011 (Q1) så var ökningen av antal utländska besökare 29,1%.

Antal övernattningar ökade samma period jämfört med förra året med 45,1%.

Enligt Swedavias resvanebarometer så var Belgrad det snabbast växande resmålet
från deras flygplatser. (Läs mer: http://bit.ly/iRYRPQ). Ökningen var hela 200%.

Man skall också betänka att detta bara är Swedavias siffror.  Skavsta och Göteborg City Airport är inte med och detta ökar ju på siffran för Belgrad ännu mer!

Annonser

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Reklam och PR, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s