EM i vinprovning

Munskänkarna i Malmö arrangerade i helgen en stor internationell tävling i Kockska Huset, där Restaurang Årstiderna också ligger. Det var fjärde året som tävlingen ägde rum, den sponsras av den franska vintidningen ”La Revue du Vin de France”.

Genom vårt medlemskap i Munskänkarna hade vi fått möjlighet att vara med och prova samma viner som de 12 tävlande lagen. Vi, det var jag, min fru Malou och vår son Christian, som också är Munskänk. En fantastisk rolig och spännande utmaning. Vi satt nere i källarvalven på Årstiderna och hade det riktigt mysigt. Det var sex vita och sex röda viner som skulle provas blint.

Det skall med en gång slås fast att detta var SVÅRT! Jag har ju precis börjat 2-betygskursen hos Munskänkarna i Helsingborg. Tidigare har jag och Malou klarat av Druvkursen där det hällde att identifiera sex olika druvsorter. 2-betygskursen kräver att man skall klara både druva, ursprungsland och region. Men här skulle man klippa både druva, land, region, producent och årtal! Ett poäng för varje rätt svar.

På grund av att vi anlände Malmö med tåg, så var vi en halvtimme sen till provningen. Två av de vita vinerna var därför redan upphällda och gjorde att vi gick rejält på pumpen redan vid första glaset!

Här är mina anteckningar och facit:

#1
Gyllengul och klar färg. En utvecklad och ganska komplex doft. Känner lite sötma i näsan. Är det bivax, kanske lite vått ylle? I munnen känns syran tydlig, smaken är medelfyllig och sitter i länge. Efter ett tag känns ”bokna” äpplen. Är det riktigt korrekt, detta vin? Gissar på en Semillon eller möjligen en Chinon Blanc.

Pinot Noir, 2004 Bollinger Grande Année, Champagne, FR

Tablå! Detta var en äkta champagne, gjord på Pinot Noir. Fast avslagen eftersom vi kom lite sent. Efterklokt minns jag också att det var lite brödighet i smaken…

#2
Ljusgult och klart i glaset.  Doften lovade poäng, för här fanns både krusbär, lite svarta vinbär, gula äpplen och exotisk frukt. Smaken bekräftade mina misstankar, en Sauvignon Blanc, men varifrån? En viss smörighet förde tankarna till nya världen. Var först inne på Nya Zeeland, men tyckte det var lite för lätt…
Drog till med en S.B. från Sydafrika! Kunde förklara rökigheten som Christian kände (dock inte jag).

Sauvignon Blanc, 2011 Te Mata Estate, Hawkes Bay, NZ

Rätt på druvan i alla fall, skulle ha hållit fast vid N.Z. Sammantaget ett riktigt gott vin, som trots sin ungdom har stor intensitet.

#3
Ganska så djup gul färg, Inte helt klart. Antagligen ofiltrerat.  Först fick jag lite petroleum i näsan, men framförallt honung och ”bread & butter” I munnen kunde jag njuta av ett fylligt vin med lång eftersmak. Min första gissning på en lagrad Riesling gled över på en fatlagrad Chardonnay. Varifrån? Ingen aning, drog till med Mersault i Bourgogne och år 2010.

Chardonnay, 2010 D’aremberg The Olive Grove, Mc Laaren Vale, AUS

Druva och år var faktiskt rätt i alla fall. J Kul att man kan producera så god Chardonnay där ”Down Under”.

#4
Gyllengult och heller inte helt klart. Frisk och angenäm doft med mycket solmogen frukt (melon, päron etc) men också lite ylle och påtaglig smörig. Smaken innehåller honung och bivax och även här känns fatlagringen tydligt.

Bästa gissning blir en Chardonnay från nya världen, men se det var det inte!

Assyrtiko, 2010 Gaia, Santorini, GR

Aldrig druckit vin på denna druva tidigare. Har inte stor erfarenhet av grekiska viner heller… Ja, det här var inte lätt!

#5
Gyllengult, men klart. Frisk doft, plommon, melon, lätt smörighet. Ganska hög syra uppenbarar sig i gommen, men med bra balans. Intressant, men vad sjutton är det? Ett sjätte sinne för mig till Portugal, vad finns det för druvor där? Kan det vara Albarino? Drar till med 2010…

Viosinho, 2010 La Rosa, Douro, PT

Ser man på! Rätt på land och årtal, men den inhemska druvan Viosinho från Douro hade jag glömt bort. Två svåra på raken!

#6
Gyllen- eller kanske lite halmgul färg. Känner först nötter i doften och sedan gul frukt och sparris (!). Vinet är lätt och har bra syra, men känns lite oxiderad, ungefär som sherry. Mycket spännande smaker, men jag har inte en susning om varifrån det kommer. Gissar på Italien, men det var förstås helt fel!

Savagnin, 2011 Rolet, Arbois. FR

Ännu en ovanlig druva, från trakterna av regionen Jura i Frankrike. Den är den enda tillåtna druvan i det gamla, lokala vinet Vin Jaune men används även i andra vita viner som blanddruva med till exempel Chardonnay. Här blev det noll poäng igen för C-M!

Så över till de röda vinerna, som skulle visa sig vara minst lika svåra!

#7
Medeldjup, rubinröd färg. Utvecklad tydlig doft av körsbär, men också björnbär och peppar, för att inte tala om choklad och kaffe! I munnen är det stramt och strävt, men med fin syrlighet. En riktigt god italienare, det är jag säker på. Velar mellan Sangiovese och Nebiolo, och väljer till slut förstås fel druva!

Sangiovese, 2007 Castello di Farnetella, Chianti Colli Senesi (Toscana), IT

Surt, jag visste ju att det var Sangiovese… 😉 Vinet kommer dessutom från en av mina favoritorter i Toscana, nämligen San Gimignano (stan med den berömda skylinen).

#8
Jaha, ett helt svart vin… Nästan, men mycket mörkt rött i alla fall. Min näsa detekterar grön paprika och svarta vinbär, men också fatkaraktär i form av choklad och kaffe. Smaken ger mig mycket söt frukt och massor av tanniner. Vinet känns lite stängt. Tanken går osökt till Malbec eller varför inte ursprunget Cahors från sydvästra Frankrike? Det får bli min gissning.

Carmenère, 2009 Vision, Cachapoal Valley, Chile

Tanken var god, Chiles nationaldruva kan ju också vara ganska sträv och tuff…

#9
Tät färg, mörkt röd, lite åt tegel vid kanterna. Först en liten doft, som snart utvecklas. Plommon, choklad, och en inte alltför gammal disktrasa… (!) Men sedan i gommen känns choklad, russin och maffig frukt. Den diskreta sötman får mig att gissa på en Zinfandel eller Primitivo.

Tempranillo, 2009 La Montesa (Remondo Palacios), Rioja, SP

Skandal, visst borde man känna igen en Rioja? Men denna var modern och inte så vaniljdoftande, som tur var. Gillade vinet!

#10
Mörkröd åt det bruna hållet. Nosen läser av mörka, söta bär, kaffe, tobak…
Även i smaken känns söt frukt. Det är balanserat men vinet känns också lite eldigt. Tycker mig känna Merlot, men knappast Frankrike. Gissar på Italien.

Cabernet Franc (54%), 2008 Château Jean Faure, Saint Emilion Grand Cru, FR

Återigen helt fel, men tycker jag borde få stilpoäng här! Det här härliga vinet från St Emilion innehåller nämligen 54% Cabernet Franc, 40% Merlot, 6% Malbec.

#11
Dags för provningens, i mitt tycke, godaste vin. Mörk och tät röd färg. Björnbär, blåbär men också lite skogshallon. Massor av smak i munnen som mörka bär, choklad, kaffe. Mina, vid det här laget, något utmattade smaksinnen tycker sig även upptäcka eucalyptus! Shiraz från Australien får bli mitt förslag…

Malbec, 2004 Yacochuya (Michel Rolland), Cafayate Salta, AR
Så, där kom i alla fall en Malbec. Ett otroligt gott vin vars pappa är Michel Rolland, berömd guru och ”flying winemaker”. Finns på Systemet, men kostar en hel del.

#12
Sista vinet i den här provningen. Återigen en mörk och tät färg, åt det svarta hållet. Fruktig doft, röda bär, hallonlikör med lite svarta vinbär och björnbär. Smaken blev en liten överraskning, för detta var ett sött vin! Eldig, mycket fruktig med bra koncentration. Här finns också russin och en lätt kryddig nyans av aprikoskompott.
Är det en ”late harvest” eller helt enkelt en Recioto från Italien?

Grenache, 2008 Mas Amiel, Maury Vintage Réserve, FR

Ovanligt vin, gjort på Grenache och inte oxiderat som de flesta söta dessertviner.
Håller också lite lägre alkoholhalt; 16%. Svårt, men så är det ju EM också! Jag gillade faktiskt detta spännande och personliga vin!

________________________________________________________________

Som sig bör inleddes provningen med Champagne och avslutades med ett sött dessertvin. Munskänkarna i Malmö hade gjort ett mycket lyckat arrangemang och servicen från Årstiderna var toppen. Efter provningen var det prisutdelning, lunch och sedan mässa där några vinproducenter och importörer erbjöd provsmakning och intressanta diskussioner.

Hur gick det då för mig! Jag lyckades skrapa ihop 7 poäng! Man kunde som mest få 60 poäng, men för att vara första gången, så är jag faktiskt ganska nöjd!

Resultatet i den ”riktiga” tävlingen blev att Danmarks lag kom på första plats. Därefter Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Sverige kom först på sjunde plats….

P.S. Christian vår son, har också skrivit om provningen på sin blogg.
Läs gärna hans kommentarer, de skiljer sig lite från mina!

http://ciryon.tumblr.com/post/32618451319/em-i-vinprovning

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Mat och Dryck, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

