Munskänkarnas 2-betygskurs

 

 

 

Ingen kan beskylla mig för att skriva alltför regelbundet i bloggen. Saknar kanske disciplinen för detta? Men nu när jag går 2-betygskursen hos Munskänkarna i Helsingborg, så tänkte jag skärpa mig och regelbundet börja skriva ner mina intryck och upplevelser…  Nu har i och för sig redan hälften av kurstillfällena varit ;-), men jag får väl börja med en sammanfattning av dessa, och börjar med :

Lektion 1. Vinframställning och vinhantering

För mig som vinmakare var det förstås mycket skåpmat, men också en hel del intressanta diskussioner kring odling, skörd och vinifiering. Den praktiska provningen ville visa skillnad mellan viner som framställts på olika sätt. Det blev 2 vita och 4 röda viner att prova:

1. Clos Henri – 2011 . En frisk och typisk S.B. från Marlborough i Nya Zeeland. Krusbär, nässlor, citrus och passionsfrukt.

2. Contrada Salvarenza – 2008. 90% Garganega och 10% Trebbiano. En Soave Classico med bara 5,5 g/l syra. Legat 9 mån på jästfällning i små ekfat. Komplex och rik på frukt.
Mycket gott för att vara en Soave… 😉

La Rioja Alta Gran Reserva

3. La Rioja Alta, Gran Reserva – 1998.
90% Tempranillo. Flightens dyraste vin (299 kr) och det godaste. Typisk Rioja med ekfat och vanilj.

4. Beaujolais-Villages – 2011. Gamay. Ungdomlig, druvtypisk med doft av hallongodis och andra söta bär. Ingen stor smak och lågt betyg hos mig. Men för 79 kr… Som många Beaujolais-viner har detta genomgått maceration carbonic.

 

 

5. Sondraia – 2008. Bordeaux-blend från Italien! Mörk, tät färg och doft av mörka bär, peppar och grön paprika. Stor, komplex och långvarig smak med fatkaraktär som visar upp den vanliga paletten.

6. Amarone Antonio Castagna – Corvina, Rondinella och lite annat. Mörk, röd färg med lite tegelnyans. Stor, nyanserad, kryddig doft med fatkaraktär, inslag av katrinplommon, romrussin, choklad och viol. Ganska OK!

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Munskänkarna, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

