2-betygskursen – Lektion 6 – Italien

Nu äntligen börjar jag hinna ifatt mina anteckningar. Detta var förra veckans lektion och då behandlades framförallt Piemonte, Toscana och Veneto. Italien är nog min absoluta favorit bland vinländerna.  Landet är stort och det ger ju variation. Man har en historia som är både intressant och spännande. Man har utvecklats från ett land med billiga och dåliga ”soppa-viner” till ett vinland med höga kvalitetskrav och några av världens mest omtyckta jästa drycker.

När jag skriver detta, så sippar jag faktiskt på ett glas italiensk Syrah från Sicilien…. 🙂

Detta var vad vi fick veta att vi skulle prova denna kväll:

– Två Sangiovesedominerade viner från Toscana, varav en Riserva.
– Två Nebbioloviner, ett lättare och ett tyngre Barolo.
– Ett Corvinadominerat vin från Valpolicella.
– En Amarone från Valpolicella.

1. Brolio – 2010 – Toscana – Sangiovese
Blåröd med ljus kant. Mörka bär, rostad fatkaraktär. Motsvarande smak med choklad, tobak och kaffe. Bra syra och balanserade tanniner. Gott och prisvärt. Typisk Sangiovese.

2. Rocca Guicciarda Riserva – 2009 – Toscana – Sangiovese
Purpurröd färg. Körsbär, sviskon, läder i nosen. Smaken ungefär likadan. Gick bet på denna och placerade vinet i Piemonte – Langhe. Varför vet jag inte! 😦

3. Pio Cesare – 2008 – Piemonte/Langhe – Nebbiolo
Tegelröd färg, Pepprig doft med lite parfym. Hög syra och tyckte jag kände mandel i smaken (kanske var det sandelträ!). Konstigt, allt stämde ju, jag borde ha satt denna som Piemonte och inte Toscana. Grrr…

4. Barolo – Fontanafredda – 2008 – Piemonte/Barolo – Nebbiolo
Mellanmörk färg. Kryddig doft med plommon, russin, tobak och rosor. Lång eftersmak med körsbär och andra mogna bär. Bra syra och tanniner.
Denna klippte jag direkt, även om den var en modern och mycket ”snäll” Barolo. Från en producent som Malou och jag faktiskt har besökt!

5. Corvina Veronese – 2009 – Venetien – Corvina
Mellanmörk, röd färg. Kryddig doft med plommon, lakrits och russin. Kände viss rökt, animalisk doft, men det var nog fatet! Den mjuka och behagliga smaken innehöll torkade körsbär, vanilj och försiktiga tanniner.  Det kändes skillnad på denna och det avslutande vinet från samma område:

6. Serego Alighieri Vaio Amarone – 2006 – Venetien – Corvina, Rondinella, Molinara etc
Mycket mörk, röd färg. Utvecklad och kryddig doft med mörk choklad, kaffe, och torkade körsbär. Mycket fatkaraktär i smaken, nötter, choklad, russin. Mums, mums! Ingen tvekan att detta var en Amarone!

Mycket trevlig provningskväll!

 

 

 

 

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Munskänkarna, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

