2-betygskursen – Lektion 9 – Röda viner från nya världen

Andra delen av ”nya världen” föreläsning. Mikael Hallhagen hade lagt upp kursavsnittet om röda viner från nya världen på lite annorlunda vis. Det blev sex olika länder och fem olika druvor. Det luriga var att skilja en C.S. från Chile från samma druva som odlats i Chile. Jag hade läst på PPT-bilderna i förväg och kände mig väldigt säker att jag skulle fixa alla rätt!. Jag menar hur svårt kan det vara att skilja ut en Pinot, en Malbec, en Shiraz och en Pinotage! Var och en är ju så karaktäristisk med många välkända markörer. Lätt som en plätt, trodde jag …. Hmm…

1. Rödblå färg, ganska ljus. Fruktig och kryddig doft med jordgubbe, vitpeppar och fat.
Smaken också kryddig. Det måste väl bara vara Pinot Noir, detta? Ganska säker…
Tyckte inte den var så speciellt god, dock!

Facit: Voss Estate Reserve Pinot Noir, Wellington, Martinborough, Nya Zeeland. Wellington ligger i Nordöns sydligaste region. (SB Nr 91333)

2. Mörk, röd färg. Doft med choklad, plommon, lite kryddig. I smaken känner jag blåbär och björnbär. Det är mycket vin och jag tror på Malbec. Jag gillar ju den druvan och detta var helt OK.

Facit: Concanon Conservancy Carbenet Sauvignon, Central Coast, Kalifornien, USA.
(SB Nr 6705) Inte sjutton kände jag någon svart vinbär här! 😦 

3. Mörk rödblå färg. Kryddig och syltig i doften, mörka bär, kanske blåbär! Fatet går igen i smaken med kaffe och choklad och vanilj. Inget att hoppa högt över…

Facit: Alamos Malbec, Cuyo, Mendoza, Argentina. (SB Nr 6670)  

4. Mörk, rödblå färg (som alla de andra). Förutom kaffe, tobak och lite ceder så kände jag en stickig ”rökighet” som fick mig åt helt fel håll! Jag inser nu att det som jag tyckte doftade rök egentligen var en ovanligt grön och stjälkig arom från svarta vinbär. Mikael bad oss efteråt att blunda och dofta, det doftade precis som en Sauvignon Blanc!

Facit: Morberg Collection, Carbenet Sauvignon, Valle Central, Chile (SB Nr 6804).
Inte var det här någon höjdare. Den gode Per är nog bättre som kock och skådespelare, än som vinimportör.  

5. Mörk, röd färg, tät tyckte jag… Mycket frukt, choklad och örter i doften. I munnen kändes plommon, björnbär och visst katten är det inte lite eucalyptus? I så fall är saken klar, Shiraz från Australien!

Facit: Peter Lehman, Shiraz, Barossa Valley, South Australia (SB Nr 16381).

6. Mörk, röd färg (känns det igen?) Mycket kryddig, med tobak och mörka bär. Vanilj från fatlagringen förstås. Här tyckte jag att jag hittade lite svarta vinbär… Den påtagliga fatkaraktären gjorde att jag gissade på Cab från Kalifornien. Suck, jag borde sluta med sånt här… 😦

Facit: Jacobsdal, Pinotage, Stellenbosch, Western Cape, Sydafrika. (SB Nr 22055).
Har druckit mycket godare pinotage än detta.  

 Nej, det blir bakläxa detta, hem och prova, prova, prova!

Foto kurstillfälle 20130129

Ett typiskt kurstillfälle med Munskänkarnas 2-betygselever.

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Munskänkarna, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

