Äta på flygplats?

logoFlygplatsmat brukar vara synonymt med medioker tillagning, stressig miljö och överpris. Men det finns undantag! När jag googlade efter bra restauranger under vårt besök på mässan i Stuttgart så hittade jag Restaurant Top Air. Det är världens enda restaurang belägen på en flygplats som har en stjärna i Guide Michelin! Självklart bokade jag bord här och med en mycket skeptisk fru i släptåg, letade vi oss fram till restaurangen som låg lite lagom anonymt bakom incheckningsdiskarna. Det blev en något mer dyrbar kväll, än vad jag hade tänkt mig! Ändå åt vi bara varsin huvudrätt (det kom dock in många läckra små aptitretare – Amuse Bouche). Jag åt anka och Malou en  utmärkt spansktalande gris (iberisk skinka). Kvällens behållning var att resturangchefen Ralf Pinzenscharm (!), som serverade oss, var en mycket kunnig och hängiven sommelier. En annorlunda upplevelse. Lite ”näsan i vädret-varning” och faktum är att maten på hotellrestaurangen Trollinger nog var snäppet godare!  Vi drack ett lokalt vin till maten, gjort på druvan Lemberger. Denna kallas även Blaufränkisch i Österrike och Kekfrankos i Ungern. Det smakade gott i alla fall!

Annorlunda utsikt från en gourmet-restaurang!

Annorlunda utsikt från en gourmet-restaurang!

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Mat och Dryck, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

