Kvällens middag…

Lagmark_beskurenHar blivit väldigt imponerad av Torbjörn Lagmark, som inte bara är en duktig gastronom  och kokboksförfattare utan även numera en spänningsförfattare av klass! Han har nyligen kommit ut med Sveriges första kockroman; ”Jakten på den mystiska bägaren”.
Det skall sägas med en gång att detta är en mycket ”skruvad” roman och jag har bara hunnit halvvägs. Men mitt ibland alla blodiga action-scener och helt otroliga händelser i ”Dan Brown” – stil, kommer fantastiska, kulinariska vittnesmål på rad.  Skall försöka efterlikna detta med min redogörelse av kvällens middag.

”Vi måste ta hand om allt viltkött som ligger i frysen”, säger min kloka hustru. Inte för jag är någon speciellt flitig jägare, men hittade ändå ett ytterlår av rådjur som kunde passa till en gryta. Till min hjälp fanns en morot, en palsternacka, några skogschampioner, lite vårlök och steklök, som jag först bräserade för att lätt skala.

Började med att putsa det fina rådjursköttet, skar det i jämna bitar och sedan bryntes det i smör och rapsolja smaksatt med timjan. Kryddade med salt, peppar och lite viltkrydda. Under tiden förbereddes alla grönsaker och stektes i en gryta. När allt kom samman i samma panna, tillsattes rödvin, viltfond och japansk soja.

Jag hade bestämt att vi skulle dricka en Amarone till denna gryta och därför krävdes både fyllighet och sötma. I slutet tillsattes stekt bacon (torrsaltad och lättrökt) samt en bit grönmögelost.  Vid avsmakningen mot vinet krävdes mer sötma. Jag hade ingen rönnbärsgelé eller liknande, så det blev några centiliter björnbärslikör, som råkade finnas till hands…  😉

29575

Perfekt! Bara att servera med ris och en fräsch sallad,
Gud , vad gott det är med vilt som man själv har skjutit (och tillagat)!

Förrätten, läs nästa blogginlägg!

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Mat och Dryck, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kvällens middag…

  1. Hej Carl Magnus,
    tack för ditt omdömme, jag blev jätteglad när jag såg det, hade precis läst en sågning från en 50+ dam i Uppsala. Skall bli spännande att höra vad du tycker om helheten. jag hade IG i svenska så det tog nästan 3 år att få ihop äventyret. Ha det riktigt bra i gastronomisn värld.

    Torbjörn Lagmark

Kommentera

