Munskänkarna – jag fixade tvåbetyget!

Kunskapsmärket för 2-betyg har blå färg.

Kunskapsmärket för 2-betyg        har blå färg.

Den 16 mars var det alltså dags för tvåbetygsprovet hos munskänkarna. Det har dröjt ända tills nu innan beskedet kom. Jag har inte skrivit på bloggen om hur det gick, för uppriktigt sagt, så trodde jag inte att jag hade klarat mig. Teorin kändes OK, men på det praktiska provet fick jag ”hjärnsläpp” och missade nästan alla de vita vinerna (de som ändå var lättast).

Som ursäkt kunde jag skylla på en kraftig förkylning som gjorde att min näsa inte fungerade riktigt som den skulle. Men som sagt, det gick vägen! Nu är jag godkänd för två betyg i vinkunskap och det känns väldigt bra! 🙂

Teorin, var precis så svår som jag trodde att den skulle vara! 45 flervalsfrågor, 21 redogörande frågor och till slut en temafråga om Bourgogne som bestod av sju delfrågor. Puh, som mest kunde man få 85 poäng och jag lyckades få ihop 51 poäng, vilket räckte.

Men det var alltså på det praktiska provet jag hade störst problem. Tre vita och 4 röda viner skulle provas blint och man skulle kunna ange; Druva, Land och Region.

Dessa viner handlade det om: 

1. 2011 Hunters, Sauvignoin Blanc, Nya Zeeland, Marlborough
2. 2011 Chablis Vielles Vignes Domaine Saint Claire, Chardonnay, Frankrike, Bourgogne
3. 2010 Breuer Savage Riesling, Tyskland, Rheingau

Tre urtypiska druvor som man bara inte kan missa varken på färg, doft eller smak.
(Om man alltså inte får hjärnsläpp…)

4. 2009 Louis Martini, Napa Valley, Carbenet Sauvignon, USA, Kalifornien
5. 2010 Les Launes Crozes Hermitage, Delas, Syrah, Frankrike, Rhone
6. 2000 Faustino I Grann Reserva, Temranillo, Spanien, Rioja
7. 2010 Allegrini Valpolicella Superiore, Corvina, Italien, Venetien

Vinet från Valpolicella som de flesta gick bet på!

Vinet från Valpolicella som de    flesta gick bet på!

På de röda vinerna fick jag full poäng (!) på alla utom Corvinan som jag (och de flesta andra, tror jag) trodde var en Sangiovese från Toscana. Dessutom tappade jag ett poäng på spanjoren, när jag försökte påstå att den kom från Ribera del Duero (varför konstra till det, det var ju en så typisk Rioja!)

Kul var det i alla fall att kunna bocka av denna utbildning i vinkunskap. Att börja på den nästa och slutliga nivån, tre betyg, känns just nu väldigt främmande…

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Munskänkarna, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

