Mor är värd en hummer!

Kraftigt försenat kommer här en redogörelse för den gastronomiska utsvävning jag bjöd min kära hustru och mina barns mor på för drygt en vecka sen. Jag var nämligen bortrest på själva Mors Dag, så därför blev det veckan innan.

Helt fräckt så knyckte jag menyn från Saluhallen i Höganäs som skulle servera just denna  komposition på Mors Dag:

Det blev först en hemlagad hummersoppa och sedan baconlindad fläskfilé med Choronsås och kryddsmör med ramslök.

För fullständigt recept med ingredienser etc, se http://bit.ly/13YKOCa

För fullständigt recept med ingredienser etc, se http://bit.ly/13YKOCa

Den frysta hummern fick tina långsamt i kylskåpet. Kläddes sedan av och hummerköttet sattes åt sidan. Skalen grovhackades och fick fräsa i en kastrull tillsammans med morot, lök, vitlök, selleri och en bit fänkål. Sedan tillsattes saffran och tomatpuré och allt fick gotta ihop sig ytterligare någon minut. I med lite konjak och vitt vin, reducering till hälften. Nu tillsattes hummerfond och vatten varpå allt fick koka i ca 45 minuter. Till slut i med en dryg deciliter vispgrädde! Avsmakning och på med lock. Skönt att kunna förbereda maten. Vid serveringsögonblicket lades i djupa tallrikar hummerkött, finskuren schalottenlök samt lite strimlor av sockerärtor. En oststång blev det naturliga tillbehöret till denna mycket goda soppa!

Fläskfilén blev också mycket lyckad. Svensk gris, förstås och gjord i ugnen. Varför krångla till så god mat? Det enda var att jag hade lindat filén med bacon gjord på rapsgris. Tillbehören var också viktiga. Jag gjorde mig till och slog ihop en choronsås, som egentligen bara är en bearnaise med tomatpuré och persilja.  I Saluhallen hade jag kommit över en knippa ramslök till ofattbara fem kronor (en kvinnlig kund som stod bredvid mig berättade att hon fått betala över 50 kronor i Stockholm på Cajsa Warg!). Nåväl, ramslöken hackades ner i smör med lite vitlök och det blev … jättegott! 🙂

Vinerna då? Min kära fru har aldrig riktigt lärt sig att uppskatta sherry, så jag fick njuta min Amontillado själv medan hon drack ett vitt vin. Till fläskfilén blev det en kraftfull Amarone, inte alls dumt…

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Mat och Dryck. Bokmärk permalänken.

Kommentera

