Mord i Mölle – recension

singelomslag_mordimolle-page-001

”Den här byn är förhäxad” sade August Strindberg om Mölle.

Jag hörde första gången talas om den kommande boken, när Åke Högman intervjuade mig och Malou på Länsstyrelsens uppdrag. Det var en serie skrifter om ”Skånsk Landsbygdskraft” som höll på att produceras med Åke Högman som redaktör. Nu skulle det handla om vingårdar i Kullabygden. Jag märkte genast att detta inte var vilken journalist eller skribent som helst. Vi har mycket gemensamt, inte bara vår professionella bakgrund från reklambranschen, utan även empatin och viljan att tränga in på djupet och beskriva miljöer på ett levande sätt.

”Mord i Mölle” är en kriminalhistoria. Här finns alla nödvändiga ingredienser; Hjälten i form av reportern Johannes Pilgrimsson, den nitiske polisen Krister Kringfeldt och ett antal personer som tas av daga, på mer eller mindre (oftast mer) brutalt vis. Rollfigurerna är relativt komplexa och därmed intressanta. Det blir lätt att identifiera
sig och känna sympati, precis som med Sjöwall-Wahlö´s Martin Beck, Lennart Kollberg och Gunvald Larsson.

Handlingen utspelar sig i de två idylliska platserna Mölle och Arild, men framförallt så spelar Kullaberg en viktig roll.  Det är en dekadent känsla vi möter där Pilgrimsson, hans vänner och många kvinnliga bekantskaper flirtar, smörjer kråset och fuktar strupen på  kända krogar, eller blickar ut över havet från fantastiska boendemiljöer. ”Synden i Mölle” i en modern tappning, om ni så vill. Detta är förstås bokens stora styrka, att den som bor i Kullabygden, känner igen sig och den som inte gör det lätt börja längta hit!

Stilistiskt sett är Åke Högmans debutbok kanske inget märkvärdigt: Den är mycket välskrivet, av en person som behärskar språket väl. Allt är lite lagom, våldet såväl som
de amorösa utsvävningarna . Detta är inte menat som kritik, snarare tvärtom. Jag är innerligt trött på beskrivningar av övervåld och tortyr som får läsaren att känna kväljningar. Åke har lagt sig på en bra nivå, och spänningen ökar allt eftersom, precis
som den skall.

Det som är lite annorlunda med denna bok är de korta kapitel med kursiv text, där (förstår man så småningom) mördaren ger uttryck för sina innersta känslor och tankar. Så lär man känna honom/henne, innan man överhuvudtaget vet vem det är…

Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken, när jag väl började läsa den. Det är ett bra betyg, förstås! Jag längtar också efter en fortsättning, där Pilgrimsson och Kringfeldt får nya utmaningar. Både dessa karaktärer och den spännande miljön på Kullahalvön tål flera nya romaner. Vem vet, kanske utspelas nästa bok på en vingård, där ett lik hittas i jästanken?
(nej, nu fantiserar jag nog för mycket…)

Åke Högman, debuterar som deckaförfattare

Åke Högman, debuterar som deckaförfattare

Riktigt kul om vi i Kullabygden skulle få vår egen ”Ystads-Wallander”.

Till slut ser jag fram emot en filmatisering av ”Mord i Mölle”. Som jag sa till författaren häromdagen när jag träffade honom, så kunde det bli den mest spännande filmen från bygden sedan TV-serien ”Kullamannen” 🙂

”Mord i Mölle” är utgiven av förlaget Mat & Vänner som ingår i Aller.

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Böcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

