Jakten på den mystiska bägaren – recension

jakten

En gastronomisk spänningsroman, värd att läsa!

Sverige har fått sin allra första kockroman. Det är gastronomen Torbjörn Lagmark som nyligen släppte ”Jakten på den mystiska bägaren” (Hoi Förlag). Torbjörn är ingen nybörjare som författare, men hittills har det mest varit traditionella kokböcker. Under 1990-talet förlades flera titlar, typ ”Mäster-kockens bästa”. 2010 kom boken ”Mat för ett liv i balans” med GI-anpassade recept och mycket filosofi kring mat och välbefinnande. Den blev samma år belönad som bästa kokbok i sin kategori.

Men tillbaka till årets debut som spänningsförfattare. Det skall sägas med en gång att detta är en av de mest ”skruvade” romaner jag har stött på! Men innehållet är både spännande och underhållande. Handlingen utspelar sig först i Berlin under andra världskrigets slutskede. Här är det ganska råa och motbjudande skildringar vi bjuds på. Jag funderade faktiskt att sluta läsa här. Men snart så övergår vi till nutid och Lagmarks alter ego, den självsäkre, världsvane och sympatiska kocken Hugo Larsson far omkring i ett rasande tempo i Spanien, Mallorca, Italien och Frankrike. Mycket utspelar sig även i Helsingborg och precis som i ”Mord i Mölle” gör detta boken extra läsvärd om man är boende i bygden och känner till miljön. Ingen övriga likheter mellan dessa böcker dock!

Lagmark_beskuren

”Koka soppa på en spik” är inget för Torbjörn Lagmark. Han har istället kokat ihop en fantastisk soppa med alla tänkbara ingredienser!

Jag skulle vilja utse Torbjörn Lagmark till litteraturens Quentin Tarantino. Med det menar jag att han lånar stilar lika mycket som den berömda filmmakaren gör i t ex ”Kill Bill”.  Krigsscenerna i början påminner t ex om den danske författaren Sven Hassel, men mestadels är det Dan Browns sätt att skriva som lyser igenom. Inget fel i det, jag gillar Dan Brown och hans symbolfyllda texter. Det känns också att inspiration har hämtats ifrån Stieg Larsson och många actionscener andas Indiana Jones. Kapitel 63 beskriver nästan exakt en av de mest kända scenerna i Bond-filmen ”Goldfinger”. Jag skrattade högt när detta kapitel avslutades med helt ogenerad textreklam för Torbjörns ”Mat för ett liv i balans”. Denna bok omnämns för övrigt i tid och otid, liksom Zoegas kaffesort ”Mollbergs blandning”. Man anar ett PR-geni under kockmössan…

Handlingen är som sagt helt osannolik, rollfigurerna likaså. Men att många av dessa personer existerar i verkliga livet, gör förstås det hela ännu roligare.

Jag skall avsluta med ytterligare en liknelse. Lagmarks bok är ett riktigt ”Kinderegg”. Hur då? Jo, man får (minst) tre önskningar uppfyllda:

1. En annorlunda spänningsroman, som är svår att lägga ifrån sig!
2. Massor av recept och intressanta gastronomiska fakta om maträtter, viner och kockar.
3. En klurig tävling, där man kan vinna något från ett digert prisbord. Förlänger läsnöjet!

Läsaren får väldigt mycket bok för pengarna. Prolog, epilog och 78 korta kapitel gör det lätt att läsa romanen. Det verkar dock som om Torbjörn inte kunnat sluta skriva… Vi får nämligen även tre bonuskapitel på köpet som handlar om chiffer, Tore Wretman och pizza ur GI-perspektiv.

Har också noterat att det redan har kommit ut en uppföljare i form av novellen ”Coq au vin”. Den finns som e-bok att ladda ner från Bokus.com för bara 19 kronor. På köpet får man receptet på denna klassiska rätt…

Annonser

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!