Munskänkarna 3 betyg – Pass #1 – Loire och Bordeaux

munsklogSom utlovat kommer här lite anteckningar från första passet i 3-betygskursen i Malmö. Var och en ansvarar för upplägget en gång och idag var det Karin Schornack som ledde provningen av:

Vita viner från Loire och Bordeaux.

Kul, framförallt för att Loire är ett av mina favoritområden! Karin bjöd efter en kort föreläsning, på tre flighter. Vi fick reda på att det även fanns  ”katter” bland ”hermelinerna” i de två första. Annars skulle det vara typiska druvor från området, alltså Sauvignon Blanc, Chenin Blanc,  Muscadet och Sémillon. Vi skulle gissa druva, land, region och distrikt samt årtal.

Flight 1.

1. Ljus gul, med lite gröna stick, kristallklart. Ganska komplex men  doft av gul frukt och äpplen. Mycket frisk smak, aprikos, lite mineral och örter.
Valde mellan Chenin Blanc och Muscadet och det visade sig vara det senare:

Muscadet de Sèvre-et-Maine (Gadais Père & Fils),
Melon de Bourgogne

Det mest kända distriktet i Nantais (brukar kallas för MSM av vinnördar). Området ligger nära Atlantkusten och vinet passar säkert bra till musslor. Har legat på Sur Lie vilket man kan förnimma på den lätta jästtonen. Ett fynd på SB för bara 79 kr.

2. Ljus gul, inte lika klart som första vinet. Stor, frisk doft av fläder, nässlor och viss rökighet. Samma aromer går igen i smaken samt lite krusbär. Måste bara vara S.B. och  ifrån Pouilly Fumé.

Pouilly Fumé (Caves des Perri)
Sauvignon blanc
Elegant Sauvignon för 132 kr på bolaget.

3. Nu blev jag osäker, detta ljusgula vin hade också hög syra och doftade nässlor och krusbär. Ett tag trodde jag att detta var Pouilly Fumé, men det fanns någon annat…

Château Bonnet, Entre-Deux-Mers (André Lurton), Bordeaux 
Sauvignon blanc och sémillon
Det var alltså en S.B. men från Bordeaux och utan fatlagring, som annars är vanligt här.
Lurigt och man har också blandat upp vinet med Sémillon (35 %) och Muscadelle (10 %).
Kostar 89 kr på bolaget, vilket får sägas vara prisvärt.

4. Gyllengul färg, talar för fatlagring. Mycket tropiska toner och gula frukter med varm, rund smak. Smöret är tydligt i både doft och smak och avslöjar att detta måste vara ekfat!
Lutar lite åt Sémillon (som jag känner till allt för dåligt!) men fastnar för Chardonnay från Bourgogne. Här är ”katten”!

Mâcon-Villages, Bourgogne (Blason de Bourgogne)
Chardonnay
Inte min favorit, måste jag säga. Inte ens för 79 pengar. Enkel och lite fadd smak, det var viner som det här som fick mig att avstå från Bourgogne under flera år, tills jag insåg att det fanns annat! 🙂

Samtliga dessa viner var 2012, så man kanske inte kan begöra så mycket. Men visst var det nyttigt att uppleva hur svårt det kan vara att känna skillnad på Bordeaux och Loire.

Flight 2.

5. Nu började jag bli stöddig och påstod utan vidare att detta var en Riesling från Alsace. Tyckte jag kände honung och tropiska, söta dofter. Framförallt syran och mineraliteten förde mig åt Riesling. Men vad fel jag hade…

Chablis Fourchaume, Premier Cru 2010, Brocard, Bourgogne 
Chardonnay
Där ser man vad svårt det kan vara att skilja på en riesling och en oekad chardonnay. Jean-Marc Brocard använder aldrig ekfat, ändå påstår både systembolaget och Johan Lidby, som importerar vinet, att man känner smör i doft och smak. Det gjorde inte jag…

6. Gyllengul färg. Kände mogna, gula plommon, en viss mineralitet, fatkaraktär och frisk syra. En helt annan stil och nu måste vi alltså vara någon annanstans i Loire, t ex Anjou-Saumur.

Langlois-Chateau Vieilles Vignes, Anjou-Saumur, Saumur, 2005  
Chenin Blanc
En del gissade Chenin och andra Muscadet. Inte helt lätt det här… Men den friska syran förde tankarna åt C.B. Vieilles Vignes betyder att vinet är gjort på gamla stockar i det fallet 35 år. 169 kr får man punga ut med för det här vinet.

7. Ljus gul och doft av lime och annan citrus. Gula plommon, bra syra och rostat fat, kändes också. Men inga markörer på S.B. Måste vara antingen Chenin blanc eller Muscadet. Pyttsan!

2009, Château de Rochemorin Blanc, Pessac-Léognan (Grave), Bordeaux
Fatad Sauvignon blanc
Det fanns säkert där, både krusbär och svarta vinbär, men fatet maskerade effektivt.
Däremot har detta vin inte genomgått malolaktisk jäsning, vilket förklarar den friska syran. 149 kr kan man mycket väl tänka sig för detta vin som är skördat för hand och säkert passar perfekt till en smakrik fisk- eller skaldjursrätt.

8. Det skulle komma en ”katt” även i den här omgången. Mörk gul färg, en inte helt angenäm söt doft som många trodde var en defekt. Igen, så gissade jag på Sémillon, men det visade sig vara något helt annat…

2007 Puligny-Montrachet , Bourgogne (Antonin Rodet)
Chardonnay   
Trots sitt fina namn, så är det här enkla kommunvinet inte värt 267 kr anser jag. Importören Philipson Söderberg säger själv att årgången 2007 skall drickas nu och inte sparas. Jag tycker nog att den redan är bäst före!

Flight 3

De två sista vinerna var söta som man ju också producerar i dessa områden. De druvor som är typiska är Sémillon och Chenin blanc. Det stämde också, fast jag förväxlade dom förstås! Grrr…

9. Gyllegul färg, söt citrus och honung tillsammans med torkade aprikoser och ananas. Borde ha känt igen detta vin, eftersom vi dricker det mycket hemma, men icke…

2009 Chateau Menota, Graves Supérieures, Bordeaux
Sémillon 60%, sauvignon blanc 30%, muscadelle 10%
Gott och prisvärt för 119 kr på helflaska.

10. I det andra söta vinet tyckte jag det kändes som botrytis, det var antagligen vått ylle som ju är en känd markör för Chenin blanc. Söt, lite honung, men ändå frisk. Riktigt gott!

1998 Moulin Touchais, Coteaux du Layon (Touchais), Loire
Chenin blanc
Det här vinet kommer också från Anjou-Saumur och är värt sina 199 kr för de 75 söta centilitrarna.

Sammanfattning

Det märks att det var ett tag sedan man provade vin seriöst (2-betygskursen). Jag har slarvat i sommar och bara njutit vinerna och den goda maten. Inget fel på det, men nu börjar allvaret igen! En mycket trevlig start på kursen var det i alla fall. Nu gäller det att läsa in en massa teori också om Loire och Bordeaux!

IMG_0008_2

Hmm, vad har jag egentligen gett mig in på!

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Munskänkarna. Bokmärk permalänken.

Kommentera

