25 års åldersgräns på nätet?

 

Det finns mycket konstigheter (läs tokigheter) i den svenska alkohollagen och tillämpningen av den. Inte minst när det gäller marknadsföring av alkoholhaltiga varor.

Tyvärr så har branschens egna organisationer Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier, Sprit & Vinleverantörsföreningen och Sveriges Marknadsförbund totalt kapitulerat inför hotet om tvingande lagstiftning. Det tar sig uttryck i bl a i en rad märkliga slutsatser i  ”Rekommendation avseende reklam för alkoholhaltiga drycker och alkoholhaltiga lättdrycker” (sic!)

splashEn grundregel är att ”Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år”. Detta får till följd att om man på vin-importörernas hemsidor möts av beskedet: ”…riktar sig  till dig som fyllt 25 år!”

 

Vad är detta för dumheter! Vi har en åldersgräns för inköp på systemet. En 20-åring kan  helt lagligt gå in på bolaget och köpa ett flak öl eller några billiga boxar för att supa skallen av sig. Men om en  hängiven munskänk på 24 år eller sommelier i samma ålder vill ha information om en vinproducent i Bordeaux, skall de inte få ta del av detta!

Man tar sig för pannan! Likadant med reglerna för annonsering där två vinimportörer fick böter på 200 000 kronor vardera för att ha visat en rutig bordsduk och en korkskruv i ena fallet och några ekfat i det andra.

Hur länge skall dessa vansinnigheter få fortsätta?

Får inte förekomma i vinannonser!

Får inte förekomma i vinannonser!

 

Annonser

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Internet och Sociala Medier, Politik, Viner övrigt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s