Munskänkarna 3-betyg – Pass # 13 Bordeaux m m

Jag har varit dålig på att skriva ner mina upplevelser på Munskänkarnas 3-betygskurs. Men här kommer i alla fall provningsanteckningar från lördagens träff i Malmö.
Ämnet för dagen var Bordeaux, men också Sud-Ouest och röda viner från Loire. Ett stort och brett område, men det skulle bli en mycket intressant och nyttig provning!

Det var en enda flight med hela 12 viner på bordet. Första utmaningen var att plocka tur de som inte kom från Bordeaux. Det var en halvblind provning, så vi visste att det fanns två st från Loire och två från sydvästra Frankrike, alltså Sud Ouest. Verklade som en lätt uppgift, men se det var det inte! Det var nog ingen i gruppen som plockade alla fyra rätt. Jag fixade två, dels en röd Loire från Anjou-Saumur med 100 % cabernet franc. De gröna tonerna avslöjade druvan samt smaken av grön paprika. Sedan tog jag även ”det svarta vinet”, från Cahors gjort av 90% auxerrois. Känner ni inte till den druvan? Nåväl, om jag säger côt eller malbec då? 😉 Färgen hjälpte mig här, liksom doften av mörka bär, plommon och tobak.

Vinet från Madiran missade jag (50 % tannant och sedan lika delar C.S och C.F.) liksom vinet från Chinon som också hade 100 % Cabernet Franc.

Här är dessa viner (alla finns på Systembolaget):

1. 79698 – Le Prince – Anjou-Saumur – Loire – 2009 – 106 kr
2. 2204 – Ch Bouscassé – Madiran – Sud Oest – 2009 – 119 kr
4. 71553 – Clos de l´Olive – Chinon – Loire – 2009 – 209 kr
5. 2520 – Ch Leret Monpezar – Cahors – Sud Ouest – 2011 – 149 kr 

Sedan när detta var avklarat, så gällde det att hitta vilka av de kvarvarande vinerna som hade dominans av cabernet sauvignon respektive merlot. Detta visar ju om de kommer från västra eller östra stranden i Bordeaux. Inte heller detta var så lätt som man skulle kunna tro! Fyra cab sauv och fyra merlot… Jag svarade rätt på två merlot och tre cab.
(Ett vin från St Julien var tyvärr korkskadat och kunde inte provas.)

3. 71613 – Ch Villars – Fronsac – 2008 – 252 kr –
75 % Merlot. Liksom flera andra trodde jag detta var en cab 😦

6. 91331 – Ch Beauséjour – St Emilion Grand Cru – 2002 – 479 kr
71 % merlot. Gissade fel även här, dåligt av mig att inte känna igen en fin St Emilion! 😦

7. 73651 – Ch L´Escadre – Côte de Blaye – 2006 – 151 kr
70 % merlot. Här kände jag verkligen merlot-druvan och gissade alltså rätt! 🙂

8.  72851 – La Rose de Gruaud – St Julien – 2000 – 499 kr
64 % Cab. Tyvärr korkskadat, skall vara ett mycket bra vin i deuxiémes (2) cru.

9. 99157 – Ch La Garde – Pessac-Léognan – Grave – 2008 – 298 kr
58 % Cab. Inga problem med svarta vinbären här heller, så rätt! 🙂

10. 73445 – Ch la Grave Pomerol Boisset – 2005 – 599 kr
85 % merlot. Ingen tvekan, helt klart östra stranden och merlot. 🙂

11. 87948 – Ch Malescot St Exupery – Margaux, 3éme cru – 1998 – 551 kr
50% Cab. Det äldsta vinet vilket färgen visade, lite knepig då det också var 35 % merlot, men jag gissade ändå rätt! 🙂

12. 74410 – Ch La Tour Carnet – Haut-Medoc – 2006 – 369 kr – 59 % Cab,
39 % merlot. Kände tillräckligt med sv vinbär för att placera detta också rätt. 🙂

Sista utmaningen var att plocka ut de två ”sämre” vinerna från Fronsac och Côte de Blaye från de finare slotten i  Pomerol och St Emilion. Detta satte jag perfekt! Tanninerna i Pomerolen var påtagliga, men mjuka och fina. Lite mindre tanniner i St Emilion gjorde att jag fick rätt på dessa två. Sedan chansade jag lyckosamt på vilken som kom från Fronsac resp Cote de Blaye. Skön avslutning med fyra rätt! 🙂

 

 

 

 

 

 

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

