Sverige, ett paradexempel på förmynderi!

En av de konstigaste och mest orättfärdiga lagarna svensk riksdag har stiftat är Alkohollagen. alkohollagenFör att få tillstånd att servera alkohol, t ex på en restaurang, måste man avlägga prov på denna lag. Provet i sig är absurt. Frågorna är nämligen hemligstämplade och man gör det på en uppkopplad dator. I rummet sitter en kommunal tjänsteman och kontrollerar att man inte skriver av eller fotograferar frågorna. Det känns som vi befann oss bakom den gamla järnridån! Provet är svårt! Jag med ett antal akademiska poäng, klarade det visserligen på första försöket, men långt ifrån alla gör det. Är du t ex invandrare, så hjälper det inte att du har drivit restaurang i flera tiotals år.
Språket i alkohollagen är oerhört svårt och synsättet på alkohol
är vi nästan ensamma om i världen.

Det finns gott om absurditeter i lagen, jag skall ge två exempel:

  1. Åldersgränser

För att rösta, eller bli vald till riksdagsledamot räcker det om man är 18 år. Man är då myndig och får gifta sig, dra ut i krig och köpa hus.

Man får också bli serverad alkohol på en restaurang. Men, man får inte köpa ut på Systembolaget och inte heller bli serverad av sina föräldrar hemma. Då måste man nämligen vara minst 20 år. Man anser alltså att krogen är en säkrare miljö än hemmet när det kommer till alkohol.

Säkert har du någon gång gått in på en vinimportörs hemsida och fått upp en ruta som säger: ”Denna sida innehåller information om alkohol och riktar sig till dig som är över 25 år”. Sedan måste man intyga att man har åldern inne. Detta beror på att Alkohollagen , 7 kapitlet står det att marknadsföring inte får vända sig till personer under 25 år. Att det inte går att kontrollera åldern bryr man sig inte om. Inte heller att det finns massor av personer som är under 25 år och som studerar till att bli sommelierer eller servitörer. Dessa skall alltså inte få ta del av fakta om ett visst vin?

  1. Alkoholreklam

Fram till 2003 var all form av alkoholreklam förbjuden i Sverige. Idag får man annonsera vin och öl i tidningar, men inte i radio/TV. Och det blir allt fler annonser, alla ser likadana ut och handlar oftast om bag-in-box viner eller andra alkoholstinna och lättdruckna drycker som vårt monopol prånglar ut. Det är också deras ”fel” att vi dränks av alla dessa annonser. För det är helt avgörande för importören att ha stor volym och sälja mycket av sina produkter. Annars åker man ut från det fasta sortimentet på SB.

Annonserna är omgärdade av regler; Reklamen får inte vara påträngande, förskönande eller uppmuntra till bruk (!). I praktiken innebär detta att man bara får visa en flaska och fakta text. Möjligen ett omdöme av en vinskribent. Dessutom måste minst 20 % av annonsen bestå av varningstext som myndigheterna har utformat. Inga människor eller kroppsdelar får vara med, inga vackra miljöer, inte ens en korkskruv eller bordsduk.

Farlig annons rekvisita

Farlig annons rekvisita

Att bryta mot dessa regler kan stå annonsören dyrt: 2009 fick Vino Grosso betala 200 000 kr för att man avbildat en flaska franskt vin på en rutig bordsduk, ett annat företag fick samma påföljd för de hade visat champagne ihop med en löjromstoast. Det finns fler exempel, t ex det mexikanska ölet som visades med en limeskiva (!) – 200 000 kr i utdömt vite!

 

 

 

Alla dessa dumheter har skapats i en ohelig allians av den överrepresenterade nykterhetslobbyn i riksdagen, Folkhälsoinstitutet, Konsumentverket, Systembolaget och dess dotterbolag IQ samt andra organisationer som IOGT-NTO. Dessvärre har också Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier, Sprit & Vinleverantörsföreningen och Sveriges Marknadsförbund, ställt upp på de orimliga reglerna kring alkoholreklamen. Antagligen för att man är livrädd att förlora annonsintäkter och försäljning via monopolet om lagen skärps ännu mer.

hqdefault
Till slut hoppas jag ni vill titta på en underbar drift med reglerna kring alkoholreklam gjord av importören av Newcastle Brown Ale.
Kolla här Alex och Sigge på YouTube!

Annonser

Om C-M Hedin

Nyfiken, empatisk och resultatinriktad kommunikatör med åsikter om mycket!
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s